تبلیغات
سر فصلی از مهندسی شیمی - مایعات خنك كننده موتور خودرو
 
صفحه نخست       تماس با مدیر       پست الکترونیک      RSS       ATOM
سر فصلی از مهندسی شیمی
 
یکشنبه 15 اسفند 1389 :: نویسنده : ابراهیم سیفی

مایعات خنك كننده موتور خودرو

با شروع فصل زمستان یكی از كالاهایی كه مورد تقاضای دارندگان خودرو قرار می گیرد، مایعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضدیخ شناخته می شود. ضدیخ، یك تركیب شیمیایی شامل اتیلن گلیكول، بازدارنده های خوردگی، مواد ضدكف، رنگ و آب است كه مخلوطی از آن با آب به عنوان پایین آورنده نقطه انجماد مایعات خنك كننده موتورخودرو به كار می رود. ضدیخ همچنین به عنوان افزایش دهنده نقطه جوش آب در سیستم خنك كننده موتورهای درون سوز نیز به كار می رود كه مخلوط40 تا70 درصد آن در چهار فصل سال مناسب است. اجزای تشكیل دهنده مایعات خنك كننده موتور عبارتند از: سیال پایه، بازدارنده های خوردگی، مواد ضدكف، آب، رنگ.

متن کامل در ادامه مطلب

مایعات خنك كننده موتور خودرو

با شروع فصل زمستان یكی از كالاهایی كه مورد تقاضای دارندگان خودرو قرار می گیرد، مایعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضدیخ شناخته می شود. ضدیخ، یك تركیب شیمیایی شامل اتیلن گلیكول، بازدارنده های خوردگی، مواد ضدكف، رنگ و آب است كه مخلوطی از آن با آب به عنوان پایین آورنده نقطه انجماد مایعات خنك كننده موتورخودرو به كار می رود. ضدیخ همچنین به عنوان افزایش دهنده نقطه جوش آب در سیستم خنك كننده موتورهای درون سوز نیز به كار می رود كه مخلوط40 تا70 درصد آن در چهار فصل سال مناسب است. اجزای تشكیل دهنده مایعات خنك كننده موتور عبارتند از: سیال پایه، بازدارنده های خوردگی، مواد ضدكف، آب، رنگ.

براساس استانداردهای بین المللی و استاندارد ملی ایران انواع مایعات خنك كننده موتور را می توان به این شرح برشمرد:

1- مایعات خالص برپایه اتیلن گلیكول
2- مایعات خالص برپایه پروپیلن گلیكول
3- مایعات از پیش رقیق شده، آماده برای مصرف برپایه اتیلن گلیكول(50 درصد حجمی)
4- مایعات از پیش رقیق شده، آماده برای مصرف برپایه پروپیلن گلیكول(50 درصد حجمی)

برخی خواص مایعات خنك كننده مناسب موتور

- ضدیخ باید قادر به پایین آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممكن در فصل زمستان باشد.
- از نظر شیمیایی و كاركرد پایداری كافی داشته باشد.
- از نقطه جوش بالایی برخوردار بوده و در درجه بالا، تولید رسوب نكند.
- روی لاستیكهای مصرفی در سیستم، اثر نامطلوب نداشته باشد.
- حرارت را به خوبی منتقل كرده و هیچگونه اثر نامساعدی روی تبادل حرارتی در سیستم خنك كننده نداشته باشد.
- دارای كمترین اثر سمّی باشد.
- آتشگیر نباشد.
- بوی نامطلوب نداشته باشد.
- دارای كف جزیی باشد.
- ضریب انبساط پایین داشته باشد.
- در دماهای پایین گرانروی كم و قابل قبول داشته باشد.
- بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات مورد استفاده در سیستم خنك كننده داشته باشد.
- روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

لازم به ذكر است كه برخلاف عقیده بعضی، با قرار دادن ضدیخ در فریزر نمی توان به كیفیت و مرغوبیت آن پی برد، زیرا از این طریق فقط خاصیت ممانعت از انجماد ضدیخ سنجیده می شود و وجود مواد افزودنی بازدارنده خوردگی در آن مشخص نمی شود. همچنین نمی توان دریافت كه سیال اصلی ضدیخ، از نوع گلیكول های مرغوب است یا از موادی مثل متانول، كه سمی و آتشگیر هستند. از آن جایی كه نقطه انجماد ضدیخ خالص13/5- تا18- درجه سلسیوس است، اگر ضدیخی كه به عنوان ضدیخ خالص در فریزر قرار داده می شود در دمایی پایین تر از18- منجمد شود، نشاندهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.

حال این سوال مطرح است كه ضدیخ مناسب برچه اساسی انتخاب می شود؟ بهترین معیار برای انتخاب ضدیخ خودرو و یا موتورهای متحرك كه در آن ها ضدیخ به عنوان خنك كننده استفاده می شود، توصیه سازنده موتور است. در غیر اینصورت باید با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضدیخ مناسب را شناسایی و خریداری كرد. پس از انتخاب و خرید ضدیخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد، می توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روی برچسب ظرف (كه یكی از الزامات نشانه گذاری این فرآورده است) با آب رقیق كرد.

 نمونه ای از این جدول به شرح زیر است:

نسبت آب به ضد یخ صفر به 100 1 به 1 2 به 1 3 به 1
درصد ضد یخ در آب 100 50 33 25
نقطه انجماد 18- 34- 14- 10-
نقطه جوش 170 108/ 105 103

یادآوری این نكته ضروری است چنانچه از انواع ضدیخ های از پیش رقیق شده آماده برای مصرف استفاده می شود نباید آن را مجدداً با آب رقیق كرد.
برخی از مصرف كنندگان تصور می كنند با افزودن مقدار ضدیخ می توان به نقطه انجماد پایین تری رسید. این تصور اشتباه است و غلظت های بیشتر از68 درصد حجمی ضدیخ در آب توصیه نمی شود. زیرا در غلظت68 درصد حجمی (ضدیخ:68 و آب:32) مخلوط پایین ترین نقطه انجماد(69- درجه سلسیوس) را خواهد داشت و اگر غلظت ضدیخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر می رود و زودتر منجمد می شود. این پدیده به عنوان نقطه اتكتیك شناخته می شود.

توصیه هایی در مورد پركردن سیستم خنك كننده و سرویس ضروری آن

- قبل از تعویض و استفاده از محلول جدید ضدیخ، مسیر و مجاری سیستم خنك كننده باید با آب كاملاً شستشو داده شود. به طور كلی قبل از پركردن سیستم خنك كننده، سیستم باید بازرسی و در صورت نیاز سرویس شود.
- هنگامی كه موتور داغ است، هرگز در پوش فشار رادیاتور را برندارید زیرا سیستم خنك كننده تحت فشار است. هنگامی كه موتور سرد شد
درپوش را با احتیاط به اندازه یك دور باز كنید تا فشار سیستم تخلیه شود و سپس آن را بردارید. چنانچه در این هنگام مایع خنك كننده سرریز شد بلافاصله در پوش را محكم كرده و پس از این كه سیستم خنك كننده سردتر شد، آن را باز كنید.
- قبل از استفاده از ضدیخ خالص، باید آن را به نسبت مساوی با آب رقیق و سپس به سیستم خنك كننده اضافه كرد.
- هنگام تهیه- قبل از استفاده از ضدیخ خالص، باید آن را به نسبت مساوی با آب رقیق و سپس به سیستم خنك كننده اضافه كرد. محلول ضدیخ برای مصرف از آب با سختی كم(آب لوله كشی شهری یا آبی كه املاح آن كم است) استفاده شود.
- بهترین نسبت اختلاط ضدیخ خالص و آب، یك به یك (نصف حجمی از هر كدام) است.
- غلظت مایع خنك كننده موتور كنترل شود.
- وضعیت و سطح مایع خنك كننده موتور كنترل شود.
- آزمون فشار برای شناسایی نشت انجام گیرد. (بهتر است این آزمون هنگامی كه موتور سرد است انجام شود)
- در پوش فشار و دهانه پركننده رادیاتور بررسی شود.
- شیلنگ ها و بست های آن بررسی شود.
- در صورتی كه موتور هنگام كار خیلی گرم یا سرد شود، ترموستات بررسی و با ترموستات پیشنهاد شده از سوی تولید كننده تعویض شود.
- استفاده از محلول ضدیخ و نصب ترموستات مناسب و سالم در تمام طول سال ضروری است.





نوع مطلب :
برچسب ها :


درباره وبلاگ

روزی در آخر ساعت درس یك دانشجوی دوره دكترای نروژی ، سوالی مطرح كرد: استاد،شما كه از جهان سوم می آیید،جهان سوم كجاست ؟؟ فقط چند دقیقه به آخر كلاس مانده بود.من در جواب مطلبی را فی البداهه گفتم كه روز به روز بیشتر به آن اعتقاد پیدا می كنم.به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جایی است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كند،خانه اش خراب می شود و هر كس كه بخواهد خانه اش آباد باشد باید در تخریب مملكتش بكوشد.

پروفسورحسابی
مدیر وبلاگ : ابراهیم سیفی

آرشیو وبلاگ
نویسندگان
Online User
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :